🍃 CO2 gecompenseerd
Reusable verpakkingen zijn in prijs verlaagd - ontdek nu het assortiment!

Tips en trucs voor jouw foodtruck

Foodtrucks veroveren de straten dankzij hun gevarieerde culinaire aanbod. De oorsprong van de wereldwijde bloei is terug te leiden naar Azië. In de grote Aziatische steden verkopen chef-koks hun eigen gerechten aan mensen op straat vanuit hun kleine eetstalletjes op wielen - snel en gemakkelijk. Foodtrucks zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de stedelijke eetcultuur. Ben je van plan om een foodtruck te kopen en je eigen bedrijf te starten? Wij hebben wat tips en trucs voor je op een rijtje gezet. Een businessplan opstellen 

Een businessplan opstellen

Het opzetten van een eigen bedrijf kost niet alleen tijd, maar ook flink wat geld. De aanschaf van een foodtruck is allesbehalve goedkoop, al naar gelang de conditie waarin de beoogde foodtruck verkeert. Daarom is het absoluut noodzakelijk om een businessplan op te stellen om banken of andere potentiële geldschieters van jouw concept te overtuigen. Stel je bedrijf voor - bij deze presentatie staat je product natuurlijk centraal. Als je friet wilt verkopen, leg dan uit wat jouw friet zo bijzonder maakt en waarin deze verschilt van de friet van anderen. Overtuig de bank of geldschieter met een markt- en locatieanalyse en jouw bekwame team. Presenteer de omzetverwachtingen en de kapitaalvereisten. Het financiële plan draait puur en alleen om de kale cijfers: daar zijn vooral potentiële geldschieters in geïnteresseerd. Te midden van alle euforie mag een risicobeoordeling natuurlijk ook niet ontbreken.

Vergunningen, vergunningen en nog eens vergunningen

Heb je een foodtruck en sta je te popelen om aan de slag te gaan? Zo gemakkelijk is het helaas niet. Allereerst het goede nieuws: je hebt geen specifieke opleiding nodig om een foodtruck te openen. Ervaring in de horeca is natuurlijk absoluut een voordeel. Je hebt daarentegen wel veel papieren en vergunningen nodig. Voor een restaurant en een eetstalletje/foodtruck heb je een bedrijfsvergunning nodig. Als je alcoholische dranken verkoopt, dan is een drankvergunning ook verplicht. Je hebt zelfs een verklaring van goed gedrag nodig. Voor het bestieren van een horecagelegenheid in de open lucht en voor het staan op openbare plaatsen dien je een specifieke aanvraag in te dienen. En dan wat in eerste instantie wellicht voor de hand liggend klinkt: mag je überhaupt wel met de foodtruck rijden? Een normaal rijbewijs (klasse B) is geldig voor voertuigen met aanhangwagen en een totaalgewicht van 3,5 ton. Als het voertuig zwaarder is, dan heb je een rijbewijs C1 nodig.

Naleving van hygiënevoorschriften

Als het om levensmiddelen gaat, dan gelden er over het algemeen strengere hygiënemaatregelen. Je moet zowel een gezondheidscertificaat als een hygiëneprotocol kunnen overleggen. Bovendien ben je verplicht om deel te nemen aan een opleiding op het gebied van de levensmiddelenhygiëne en aan een training op het vlak van de infectiebeschermingswet. Voor dit alles kun je terecht bij het ministerie van Volksgezondheid. Hier heeft ook je personeel mee te maken. Fundamentele zaken, zoals een strikte scheiding van levensmiddelen en schoonmaakgerei en een dagelijkse reiniging van kranen en keukenapparatuur, zijn uiteraard cruciaal.

Verzekeringen

Je moet op zoek gaan naar relevante verzekeringen om in geval van schade dekking te hebben. Naast een ongevallenverzekering moet je ook zeker een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Ook een voertuigverzekering is zeker geen overbodige luxe – je kunt immers niet werken zonder je foodtruck. Vergeet dan ook niet om direct de goederen mee te verzekeren. Dit maakt een goede indruk in je businessplan, want in geval van schade ben je gedekt.

Wat wil je aanbieden?

Een volwaardige lunch voor 's middags of een lekkere snack voor tussendoor - foodtrucks stillen elke honger. Jij beslist waar je je in wilt specialiseren. Dat kan bijvoorbeeld een bepaalde lekkernij zijn, zoals hamburgers of ijs. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je op de typische keuken van een bepaald land te richten. Lokaal slowfood, klassiek fastfood of exotisch streetfood - onderscheid jouw foodtruck van die van de concurrentie. Hanteer daarbij geen vaste, maar een flexibele en variabele menukaart. Neem feedback en wensen van klanten ter harte, want zij bepalen of ze al dan niet terugkomen. Experimenteer met wisselende menu's om je klanten afwisseling te bieden.

Huisstijl

De foodtruck is jouw bedrijf op vier wielen. Des te belangrijker dat de truck er altijd goed verzorgd uitziet. Een vuile truck trekt immers geen klanten aan. De kleine dingetjes maken daarbij het verschil. Schrijf de prijzen niet simpelweg op een bord - maak er een mooi kunstwerk van. Een opvallende beschildering of opvallende verlichting - er zijn legio mogelijkheden om de foodtruck zo "smakelijk" mogelijk te presenteren. Jouw foodtruck moet uniek zijn om op te vallen in de massa. Een huisstijl zorgt daarbij voor herkenbaarheid. Draag in de foodtruck een shirt met je bedrijfslogo en laat ook de verpakkingen hiermee bedrukken.  Die opdracht voeren we graag voor je uit. Een geïndividualiseerde verpakking oogt professioneler en blijft beter in het geheugen hangen. In het gunstigste geval ontstaat zo uit jouw foodtruck een geheel eigen merk. Afgezien van de look van de foodtruck zijn regelmatige inspecties en onderhoud uiteraard verplicht om ervoor te zorgen dat je truck aan alle technische eisen voldoet.

Betrouwbare medewerkers

Werken in een food truck is vaak vermoeiend. Je moet koken, bereiden, serveren en verkopen in een zeer beperkte ruimte. Daarom is het des te belangrijker dat uw medewerkers altijd het hoofd koel houden en vriendelijk blijven - ook als er een lastige gast voor de toonbank staat of de drukte groot is. Bovendien is de werkruimte in een voedseltruck zeer beperkt. Rust uw vrachtwagen daarom zo efficiënt mogelijk uit, zodat er geen ruimte verloren gaat. Routine is ook cruciaal tijdens de voorbereiding, zodat elke beweging correct is en uw medewerkers elkaar niet hinderen.

Creëer tijdmanagement

Om lange wachttijden te voorkomen, moet het tijdbeheer goed zijn. Veel professionals gaan naar de food trucks tijdens hun lunchpauze - hun tijd is dus beperkt. De juiste voorbereiding is cruciaal. De groenten moeten al gesneden zijn en de procedures moeten routine zijn. Zelfs als de vrachtwagen niet open is voor klanten, is er veel werk te doen. Er moet immers eten worden gekocht en bereid, er moet worden schoongemaakt en er moet ook tijd worden uitgetrokken voor reclame.

De juiste locatie

Bij de keuze van de locatie is het aanwezig zijn het belangrijkste aspect. Het grote voordeel is dat je met je foodtruck mobiel bent en dat je zo verschillende plekjes kunt uitproberen. Het beste kun je van tevoren een locatie-analyse uitvoeren. Direct in de binnenstad, tegenover grote kantoorgebouwen of bij een universiteit – probeer uit waar je de meeste klanten kunt werven en keer dan telkens terug naar deze locatie. Neem daarbij de wettelijke vergunningen in acht.

Marketing en reclame

Mensen zijn altijd en overal online - door met je bedrijf actief te zijn op sociale media kun je daar optimaal van profiteren. Post op Instagram bijvoorbeeld lekkernijen uit jouw foodtruck waar je volgers trek van krijgen. Informeer je klant naar welke locatie je op weg bent. Kondig nieuwe menu's van tevoren aan of werf nieuwe klanten met promotionele kortingen. Op die manier wordt de binding met jouw community nóg sterker. Het is belangrijk dat je tijd inplant om deze berichten en acties op te stellen en dat je dit niet even snel tussendoor doet. Dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit. Aangezien de hype rond foodtrucks nog lang niet afneemt, zijn deze ook erg populair op evenementen. Maar ook op privéfeesten, zoals verjaardagen of bruiloften, is de catering van foodtrucks een absoluut hoogtepunt. Op foodtruckfestivals kunnen de fans van deze eetcultuur allerlei culinaire lekkernijen uitproberen. Gebruik elk evenement om reclame te maken voor jouw foodtruck.

Verpakkingstips voor je gerechten

Bij het verkopen van gerechten vanuit een foodtruck heb je veel take-away verpakkingen nodig. Sinds het EU-verbod op wegwerpplastic (SUP-richtlijn) hebben veel uitbaters van foodtrucks of snackbars hun verpakkingsassortiment moeten aanpassen. Plastic bordjes en plastic bestek zijn bijvoorbeeld helemaal verboden. In onze webshop vind je duurzame en ecologische alternatieven die de kwaliteit van het voedsel niet aantasten. Al naar gelang je klanten het eten willen meenemen of direct willen opeten, zorgen wij voor de passende tableware of de juiste meeneemverpakking. Onze producten zijn bijvoorbeeld geschikt voor warme en vette gerechten, zonder dat er iets uit de verpakking druppelt. Deze producten zijn onder meer gemaakt van suikerriet, papier en karton, cellulose en bamboe. Ons assortiment omvat ook speciale burger-boxen, pizzadozen, menuboxen, schalen en bestek. Als je interesse hebt, dan sturen we je met alle plezier een proefexemplaar toe - als klein voorproefje voor jouw eigen foodtruck!

Je dorst naar kennis is nog niet gelest? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

Meld u aan voor onze Duitse greenbox-nieuwsbrief voor meer informatie, nuttige tips of spannend productnieuws. Krijg 10 % extra korting¹ op je volgende bestelling.
Uw registratie kon niet worden opgeslagen. Probeer het opnieuw.
Je bent succesvol geregistreerd.

¹Verwijderbaar vanaf een aankoopwaarde van €50 en eenmalig als nieuwsbriefabonnee:in. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld. Uitschrijving is te allen tijde mogelijk.

Uw voordelen:
  • Exclusieve aanbiedingen voor abonnees
  • Opwindend nieuws
  • Nuttige tips
  • Nieuwe producten